Proč klesá úroveň vzdělání

Problematická je současná motivace velké části studentů. Oni totiž o znalosti a vědění nestojí. Jde jim pouze o TITUL. A to je problém současné politiky obecně a ministerstva školství zvlášť. Vláda není schopna nastavit ve státních službách hodnocení na základě znalostí a výkonu. Platové třídy a funkce se přidělují za tituly, né za schopnosti. Proto mnozí získávají záhadné bakalářské tituly, nemající ani nejmenší vazbu na jejich profesi, úředníci a policisté. Mají titul a s ním nárok na povýšení. Nestudují proto, aby svými většími ZNALOSTMI měli lepší šanci než druzí.

Co vidím jako podstatné, je zamezení toho, aby se laciné tituly Mgr. a Bc. rozdávaly na obskurních typech VŠ nebo za úplatky (skutečné či virtuální). Těmi virtuálními míním právě ten typ úplatku, kdy požadavky školy na znalosti a schopnosti studenta klesají limitně k nule a škola ho nechává procházet, protože potřebuje platbu z ministerstva školství na studentovu hlavu. A tento problém je doslova alfou a omegou českého vysokého školství. Kromě škol se slabým programem a nízkými požadavky na znalosti obecně se i na vysokých školách tradičních a zavedených, právě jako UK, ČVUT atd. udržují při životě studenti, kteří na to jednoduše nemají, ale škola je z ekonomických důvodů potřebuje. Navíc kvalita tříletého bakalářského studia je leckde velmi slabá. Ostatně o tom se lze přesvědčit pokud se udělá na právnických a sociálních oborech kontrola původnosti a kvality bakalářských prací.

Ve státní správě by mělo být zajištěno konkrétní vzdělání ať již v rámci některých kateder vysokých škol, nebo posgraduálními kurzy, které by bylo zakončeno řádnou zkouškou a diplomem, nebo atestem. Paradoxně stále je mezi úředníky (hlavně na komunální a krajské, ale i ministerské úrovni) jen slabá počítačová gramotnost. Diplomovaný úředník, nebo policista s konkrétními znalostmi ze specializovaných profesních kurzů by byl užitečnější než problematice nerozumějící bakalář s oboru nemajícího se státní správou nic společného.

To co uvádím pro studium vysokoškolské, platí i pro to středoškolské a základní. Problém bude nejen v motivaci žáků, ale i v kvalitě vzdělání a přístupu učitelů. Snaha některých zviditelňovat se primitivními politickými projevy je trapná. Učitelé by se měli věnovat kvalitnímu vzdělávání svých žáků a né politice. Určitě by to bylo užitečnější.