Prosadí se dobré nápady?

Jsou firmy, které své pracovníky za dobré nápady finančně ocení. Zato jinde musíte o pochvalu za své návrhy skoro prosit a finanční ohodnocení vám nedají nikdy, přestože vaše práce může být přínosem. Chyba nemusí být vždy jen ve firmě, ale někdy i v prezentaci nápadu. Někteří pracovníci se totiž nedokáží správně prosadit. Jsou totiž šéfové, kteří z každé změny, která by mohla do firmy přijít, mají noční můry.

Nemusí to však vždy být jen nadřízený, u koho pohoříte s jakýmikoliv návrhy na zlepšení chodu firmy, vztahů se zákazníky anebo třeba zvýšení prodeje. Stačí, abyste se v týmu potkali se starším, uznávanějším nebo sebevědomějším kolegou, který každý dobrý nápad někoho jiného okamžitě zavrhne se slovy: je to nerealizovatelné, bude to stát moc peněz, výsledek nebude odpovídat vynaloženému úsilí a podobně. Možná je chyba také v komunikaci pracovníka, který neumí svůj nápad prodat nebo pro jeho přednesení zvolí špatnou dobu. Vedení rozumných podniků se snaží problém řešit. Například zaměstnanci Raiffeisenbank mohou posílat návrhy do speciální e-mailové schránky. Oddělení interní komunikace každý z nich přidělí manažerovi zodpovědnému za oblast, jíž se návrh týká. Ten posoudí, zda je realizovatelný, a postará se o jeho uvedení do praxe. Každé tři měsíce pak představenstvo vybere tři nejlepší návrhy a autoři dostanou odměnu. Možná, že by bylo dobré, aby podobný systém zavedly i university, tam je totiž prosazování dobrých nápadů mnohdy ještě těžší než na úřadech nebo v průmyslu.

Zajímavý příspěvek o problematice prosazování nových nápadů byl zveřejněn před časem na idnes.cz, udělaj jsem si tehdy pár poznámek, hledat to jde na adrese podnikani.idnes.cz. To co mne nejvíce zaujalo, je v následujícím odstavci. Zamyslet se nad tím může každý sám.

Podle Olgy Medlíkové, lektorky prezentačních dovedností a profesionální vyjednavačky, bývá v týmech nejproblémovější situace, kdy se nějaký velmi neotřelý a originální nápad snaží prosadit nejmladší kolega apod. Avšak nejen pro něj existují dvě možnosti, jak zabránit, aby jeho nápad nezůstal jen na papíře. Nejen způsob, ale i správné načasování přednesení návrhu je důležité. Dřív než se návrh předloží, je dobré zeptat se kolegů, co si o něm myslí. Pak se podle profesionální vyjednavačky Olgy Medlíkové vyplatí přednést návrh na poradě a už předtím si maximálně pojistit, že jej kolegové podpoří. To platí i v opačném případě. Tedy víte, že šéf váš návrh uvítá, ale kolegové budou mít strach, že jim přibude práce navíc. Olga Medlíková soudí, že právě v tu chvíli se vyplatí jít s nápadem nejdříve za šéfem. S podporou šéfa se na poradě snáze podaří přesvědčit ostatní. Když se proti návrhu ozve ostrá kritika, doporučuje profesionální vyjednavačka, aby se zapomnělo na emoce. S odpůrci všechny výhody a nevýhody pečlivě analyzujte. Buď protivníka přesvědčíte, že váš nápad je dobrý, nebo on přesvědčí vás, že jste se zmýlili, říká Olga Medlíková, zároveň dodává "Ovšem je spíše štěstí, když na sebe narazí dva rozumní lidé, kteří jsou ochotni věcně diskutovat o problému. Většinou se dostávají do hry emoce jako závist, strach z něčeho nového a podobně". V takovém případě se podle profesionální vyjednavačky vyplatí lobbovat. I když to zní trochu zákeřně, chcete-li svůj nápad prosadit, možná to je jediný způsob. "Je také dobré s klíčovými lidmi uvnitř firmy, kteří realizací nápadu mohou být ovlivněni, věc nejdřív prodiskutovat. Zvyšuje to šance na přijetí," tvrdí Jakub Puchalský. Vyjednavačka Olga Medlíková k tomu dodává: "Doporučuji začít obcházet všechny ve firmě a postupně je přesvědčovat, že váš návrh je dobrý. Lidé se často bojí změn a někdy je tento způsob bohužel jediná možná cesta, jak prosadit nějaké zlepšení."